Klik her for at komme til bunden af siden

 

Fernet Branca / Cognac Tour Maritime 1992 - 2013

 

Highlights fra sejlturerne

 

Søndag den 20. september 1992

Første Fernet Branca Tour, som gik til Lynæs Gl. Havn, hvor vi spiste frokosten (medbragte madpakker og mulighed for køb af øl: 5 kr. per stk. eller 5 stk. for 20 kr). Mødtes på Frederikssund Lystbådehavn kl. 10:30 og gik igennem broen kl. 11:00. Retur i Frederikssund kl. 19:00.

Deltagere: Lasse, Ole A., Jan G., René, Jens Tolver, Søren, Rolf, Henning (8).

Søndag den 13. juni 1993

Fernet Branca Tour til Roskilde. Igen en 1-dags tur!

Deltagere: Lasse, Jørn, René, Jens Tolver, Jan G., Jan M., Henning, Ole A. (8).


4.-5. juni 1994

Fernet Branca Tour til Rørvig.

Om søndagen retur til Frederikssund Lystbådehavn med frokost undervejs, idet skipper skulle til Fætter & Kusine Fest i klublokalerne på Frederikssund Lystbådehavn.

Deltagere: Lasse, Rolf, Jens Tolver, Jørn, Henning, Carsten, Ole A., Søren, Jan G., Jan M. (10). Afbud fra René grundet husombygning.

9.-10. september 1995

Veddelev med frokost i Gershøj den følgende dag. Huskes især for øsende regnvejr lørdag aften, hvor Ole A. klarede grillen på broen i Veddelev.

Deltagere: Lasse, Jan Grosse, Ole A., René Andersen, Jens Tolver, Jan Mathiesen, John, Henning, Søren, Rolf, Jørn
31. august – 1. september 1996

Årets Fernet Branca Tour gik til Herslev.

Deltagere: Lasse, John, Jan G., Ole A., Henning, René, Jens Tolver, Rolf, Jan Mathiesen (9).

23.-24. august 1997

Årets tur gik til Roskilde og huskes især for en himmelskøn aften, hvor vi grillede og spiste på Roklubbens plæne ved et af bordene. Slog også telt op samme sted, hvilket vi påstod vi havde fået lov til af en af deltagerne ved den samtidige fest i Roklubbens lokaler. Masser af rødvin blev drukket på den skønne aften/nat.

Endvidere kom Jens Tolver til skade da han skulle ombord på båden om natten – trådte ved siden af og måtte ved hjemkomsten til SBH den efterfølgende dag en tur på skadestuen.

Via Gershøj hjem næste dag, hvor frokosten blev indtaget.

Deltagere: Lasse, Jan G., Ole A., Jens T., Henning, Jørn, John, René A., Søren, Rolf (10).

29.-30. august 1998

Fernet Branca Tour til Frederiksværk. Kontroverser med Elleore-folket, der spiste mad i samme afdeling som os.

Jan Grosse hentet af Hanne henad aftenen grundet træthed/sygdom.

Henning S. ret så beruset, hvilket han ligeledes viste tydelige tegn på næste morgen/dag.

Helle Andersen fra SBH kom med morgenbrød næste morgen.

Om søndagen hjem via Kulhuse, hvor John og Ole afmønstrede. Derefter videre til frokost for anker syd for Dyrnæs Hage og dernæst til Jægerspris for afsætning af Jens Tolver.

Deltagere: Lasse, Ole A., Rolf, Jens Tolver, Jørn, Jan G., Henning, John

3.-4. juli 1999

Fernet Branca Tour til Nykøbing Sj.

Om søndagen hjem via Kulhuse, hvor vi spiste frokost.

Deltagere: Lasse, Søren, John , Jan M., Ole A., Rolf, Jens Tolver, Henning (8).

16.-17. september 2000

Første år omdøbt til Cognac Tour Maritime. Nye T-shirts og caps sponseret af Henning Skårup og Søren Schoppe.

Til Rørvig i to både, CANICHA og BACCUS.

Turen huskes ikke mindst for afbrænding og efterfølgende natlige reparation af terrassegulv i det lånte klubhus.

Om søndagen til Frederiksværk, hvor vi spiste frokost. Hårdt kryds fra Rørvig til Frederiksværk, hvor CANICHA mistede sit flag/flagstang.

Deltagere: Lasse, Ole A., Henning, Rolf, Jan M., Jens Tolver, Søren (7).

7.-8. juli 2001

Cognac Tour Maritime til Herslev i 30 graders varme.

Hjem via Jyllinge Nordhavn, hvor vi spiste frokost.

Deltagere: : Lasse, Ole A., Henning, Rolf, Jørn, John, Jan M., Jens Tolver, Søren (9).

3.-4. august 2002

Cognac Tour Maritime til Orø. Lørdag i uafbrudt regn, søndag i strålende sol.

Hjem via Bramsnæs Vig (Dejligheden).

Deltagere: Lasse, Ole A., Jens T., John, Søren, Jørn, Rolf, (Henning). Desværre afbud fra Jan M. grundet stort arbejdspres og nødvendigt weekend-arbejde.

26.-27. juli 2003

Henning og Jørn havde i Ole A’s fravær indkøbt proviantering til årets tur, og de kom med forsyninger ca. 09:30.

Alle var tilsagt til at mødes i SBH kl. 10:00–10:30, og efter en afskeds-øl med de bringende damer, gik vi igennem broen kl. 11:00 for en jævn S-lig vind. Ved udsejlingen i Isefjorden forsøgte vi først at gå mod Hørby og krængende således meget. På grund af en ikke lukket ventil kom der derfor vand i båden, som måtte øses op/pumpes ud. Endvidere en enkelt skade i form af et afrevet håndgrebsliste ved nedgang i SB-side (Jens Tolver).

Ankomst til Nykøbing Sjælland kl. ca. 15:00, hvorefter vi spiste en tiltrængt frokost om læ på skibet.

Efter en gåtur på havnen, besøg i det opstillede Tivoli og enkelte på fods til Nykøbing by, spiste vi grillmad under halvtag på bagsiden af sejlklubben (whiskey-flamberede majs, oksebøffer med tilbehør og masser af rødvin).

Sengetid omkring kl. 01:30 for skibets overnattende.

Efter vanlig tidlig morgenmønstring ved Jørn, blev der spist morgenmad om læ på skibet, idet vejret ikke var til udendørs cockpit opdækning.

Efter en afventende formiddag med regn og 11-13 m/s vind fra SE, gik vi kl. 14:15 fra Nykøbing Sjælland med en utålmodig flok passagerer. Vejret klarede kort derefter op, og efter at være gået for motor direkte mod bølgerne fra havnen til Nakkehage, bød sejladsen på en fin mulighed for sejl fra Nakkehage til Dyrnæs Hage, hvorefter motoren igen blev benyttet det sidste stykke mod broen i direkte modvind.

Igennem broen kl. 18:00 og modtagelse af afhentere samt Jan & Anne.Marie, der var kommet hjem fra Grækenland samme morgen. Efter en velkommen-hjem-øl i cockpittet skiltes vi.

Deltagere: Ole A., Jørn, Henning, Rolf, Jens T., Søren, John, Lasse (afbud fra Jan M. grundet flyttet ferie)

3.-4. juli 2004

Årets Cognac Tour Maritime til Veddelev.

Trods en våd morgen klarede det op i løbet af dagen, og da mandskabet mødtes i Skyllebakke Havn kl. 11:00, skinnede solen lystigt. Efter at have nydt en velkomst-øl og en Havskum under afsejlingen fra havnen, gik turen sydpå. Ny kraftig regnbyge ved Skuldelev, men med Styrmand Ole ved roret og piben i munden, så nåede vi sikkert frem til Veddelev Havn, hvor vi fik en god plads langskibs for enden af en bro.

Ved afsejlingen bestod mandskabet udover Skipper Lasse, af John, Rolf, Henning, Jens og Styrmand Ole. Ved ankomsten til Veddelev påmønstrede Jan, der var handicappet med en dårlig ryg. Jørn måtte desværre melde lovligt afbud til årets tur.

Aftenes festmåltid blev indtaget i VSB’s klubhus, der netop havde fået indviet en ny lækker tilbygning. Vi havde alle klublokalerne for os selv. Middagen var igen både forberedt og tilberedt af Styrmand Ole, der diskede op med en 3 retters Mama’s and Tapaz menu, og som noget nyt, med såvel hvidvin som rødvin. Under middagen holdt Ole selv en længere tale over temaet: stort & småt. Den blev dog så lang, at han dagen derpå alligevel ikke kunne huske hvad han havde sagt. Senere blev der synget, og synget, både med og uden tekst, både individuelt og i diverse kor-sammensætninger. Ikke mindst brillierede Rolf med vrøvle-sangen:  I Saw – He Saw – Sitting on a Seashore.... (Og hva’ så?)

Senere på natten havde det været passende at fortsætte på den lokale Roskilde Festival, men trods kraftige opfordringer fra Skipper Lasse lykkedes det ikke at få en taxi afsted til festival-pladsen.

Overnatning foregik på båden (Jens, John, Søren og Lasse), mens Jan med sin dårlige ryg havde en campingvogn på Veddelev Camping til sin rådighed. Endvidere blev der overnattet i medbragt telt.

Turens A-mennesker sørgede som sædvanlig for alt for tidlig morgenvækning. Efter morgenmaden meldte trætheden sig dog hurtigt igen, og flere deltagere fandt sig en plads på længs på skibet og tog sig en lille formiddagslur. Imens resulterede en afslappet formiddagssnak med VSBs havnefoged i at vi ikke skulle betale havnepenge.

På turen hjemad blev frokosten indtaget i Jyllinge Havn. Med en frisk vestlig vind valgte vi at indtage frokosten nede om læ. I Jyllinge afmønstrede Jan (fortsat dårlig ryg) og Rolf (der skulle hjem for at deltage i vikingespillenes sidste spilledag).

Vel tilbage i Skyllebakke Havn blev vi som traditionen byder modtaget af diverse familiemedlemmer.

16.-17. juli 2005

Årets Cognac Tour Maritime fandt sted den 16. – 17. juli 2005, og gik til Rørvig.

Dette års tur starter med, at vi mødtes i Skyllebakke Havn kl. 10:00. Solen skinnede og der var lidt vind. I år var der en ny gast, Hans E. Carlsen, der mødte op kl. 10.10 – lidt forsinket. Resten af mandskabet, der bestod af Skipper Lasse, Styrmand Ole, Henning, Jens, John, Jørn og Søren var i gang med at nyde en velkomst-øl. Hurtigt blev der fundet reglementeret påklædning til den nye gast og der blev hilst på alle. Der var også et par chauffører, der blev beværtet med lidt til ganen.

Efter at have sagt farvel, stod vi ud af Skyllebakke Havn ca. kl. 10.50. Vi gik igennem broen kl. 11 og vi fik den obligatoriske Havskum. Vi kom fri af skoven og kunne nu mærke, at der var lidt mere vind til sejlene. Det betød intet i Skippers dejlige nye skib.

Med Styrmand Ole ved roret gik det støt mod Frederiksværk. Da vi når til Kulhus-randen begynder det at gynge lidt og skibet er oppe og ”banke bølger”, hvilket ikke er usædvanlig med en vind fra vest på 10-12 m/sek. Det begynder også at regne og Styrmand Ole får regntøj på.

Søren og Jørn er under dæk, da en forkert bølge vipper skibet og bordet i kabyssen vælter. Skipper går ned og besigtiger skaden. (Under resten af turen til Rørvig bliver bordet holdt på plads af bl.a. Søren.) Forsejl er revnet ca. 3-4 m fra top og rulles ind. Søren konstaterede, at toilettet var løbet over. Dette skete fordi enkelte fra mandskabet ikke vidste, at man ud over at skylle også skal pumpe ud. Det bevirkede, at vandstanden var for høj i toilettet.  Skipper Lasse forklarede hvordan man fremover betjener toilettet.

Vi nåede frem til Rørvig ca. kl. 14.20 og finder en plads, efter, at en venlig sjæl flyttede sit skib et par meter. (Vi lå i lystbådehavnen). Kl. 14.30 indtog vi vore medbragte madpakker og Jørn gik op til grillen for at købe et par brune hunde med det hele, da han havde glemt sin madpakke. Søren havde endda tilbudt at dele sin madpakke med Jørn, men det blev ikke nødvendigt. Da vi er færdige med frokosten, er vi et par stykker der valfartede til Superbrugsen i Rørvig. Styrmand Ole har glemt sin Whisky. Der blev også indkøbt lidt brød til kaffen.

Lasse og John krøb under bordet, for at sætte det fast igen. Skipper Lasse havde fundet nye og længere skruer, med forventning om at det holder. Kl. 16.30 får vi en kop kaffe med cognac.

Kl. 16.50 tændte Styrmand Ole sin pibe, som ikke har været tændt siden vi forlod Skyllebakke Havn – ret usædvanligt.

Kl. 17.20 var der vinsmagning på land. Det foregik under en pavillon på land. Her er der efterhånden rift om bordene fra andre besætninger. Vi fik fat i et bord, hvor vi alle kunne sidde og spise. Styrmand Ole havde indkøbt vin på pap – så der var lidt skepsis blandt mandskabet – men det var der ikke grund til, da vinen smagte glimrende.

Kl. 17.30 tages forsejlet ned og pakkes sammen – det kan ikke anvendes før det er repareret.

Kl. 18.00 blev grillen opbygget af sten vi fandt i nærheden og tændt. Skipper og Styrmand går til skibet for at hente et par salat-skåle, men det blev hurtigt lavet om til ”Salat-Skål”, hvorefter vi smagte på rødvinen igen og igen. Styrmand Ole skar i stedet salat direkte ud på de enkelte tallerkener og fordelte det øvrige tilbehør til salaten. 

Vi fik en dejlig forret, der bestod af bl.a. en halv snack-peber med rejer, fetaost og et par skiver lime, der blev grillet. Hele majs og et par pølser blev også grillet. Vi fik herefter en peberbøf med bl.a. kartoffelsalat og der var melon til dessert. Et herligt måltid.

Vi gik tilbage til skibet, hvor der blev serveret cognac m.m. Omkring kl. 22.30 udtalte Skipper Lasse til John og Jens, ”At de bare kan fise bagud i skibet”. Her svarede John og Jens, at de følte sig degraderet. Det drejede sig om, hvor John og Jens skulle sove. De har tidligere altid sovet i stævnen af skibet. Var utilfreds med skippers magt.

Jørn blev lidt træt og kryber til køjs i styrbord side, bagude.

Kl. 24.00 gav John og Jens igen udtryk for deres utilfredshed med skippers magt og trækker sig tilbage i køjen i bagbord side, bagude.

Kl. 00.45 vågnede Jørn og vil have en godnat ”pille” (øl) og kl. 01.00 går Henning, Styrmand Ole og Hans i land for at sove her. Henning i telt og Ole og Hans på den lille scene der er under pavillonen. Resten går også til ro på skibet. Der er nu ro på skibet og på land.

I løbet af natten var der for nogle, store udfordringer med, at få åbnet for døren for at komme ud af sit lukaf. (Jens og John kunne ikke finde dørhåndtaget indvendigt. Og så skal døren åbnes indad – ja der er mange udfordringer. Måske skulle det overvejes, at der blev lavet lidt information og undervisning i brugen af de forskellige fornødenheder m.m. på skibet inden afgang.)

Og Søren kunne ikke sove, da Jørn gav en del støj fra sig. Søren lagde sig på bænken i kabyssen. Det er ikke det bedste sted at sove, men det lykkedes.

Kl. 07.00 – 07.30 begyndte der at blive liv, både i skibet og på land.

Kl. 09.00 kom der morgenmad, leveret at to søde piger, (Lasse´s veninde Bente og Karin) der var stået tidligt op og kørt fra Frederikssund rundt om Holbæk og til Rørvig. Tusind tak til jer. Morgenmaden blev indtaget med behag. Efter en times tid kører Bente og ?? igen.

Kl. 11.00 sejlede vi fra Rørvig. Vi havde forinden talt om vi skulle spise frokost i Hundested eller om vi skal sejle til Frederikssund. Det blev til Frederikssund på grund af vejrliget, da det blæste meget, men også Tour de France trak vist en smule

Efter at vi var kommet ud af havnen overtog Søren roret. Styrmand Ole havde ikke sovet godt og føler sig utilpas, hvorfor han lagde sig for at hvile. Efter en halv time overtog Hans roret og sejlede gennem Kulhus-randen til Frederiksværk og derefter ned til Dyrnæs Hage.

Her overtog Skipper Lasse styringen igennem den smalle passage. Skipper Lasse demonstrerede autopiloten, der overtog roret for en stund. Da vi når i nærheden af Kronprins Frederiks Bro gav autopiloten en varsel, der skulle behandles – i dette tilfælde blev autopiloten sat på ”Standby” og Hans overtog roret. Vi ankom til broen kl. 13.25, men den blev først åbnet igen kl. 14.00. Vi sejlede frem og tilbage et par gange.

Da vi nærmede os kl. 14.00 blev storsejlet taget ned og vi startede motoren. Vi gik igennem broen og ankommer til Skyllebakke Havn, hvor der var et par udfordringer med et par både der var forkert placeret. (Den ene lå direkte i indsejlingen og den anden lå på Skipper Lasses bådplads.) Kl. 14.30 blev Styrmand Ole hentet. Resten blev ombord og spiste frokost. Kl. 15.30 forlod alle skibet, da Skipper Lasse skulle til Frederikssund Lystbådehavn med sit forsejl til reparation.

En dejlig hyggelig tur til Rørvig er godt overstået. Der blev testet et par ting og Skipper Lasse har noteret det nødvendige.

Turberetning 2005 / Hans

15. 16. juli 2006

  ab Frederikssund Havn. Kl. 11,02 vankede der Havskum (skulle vi virkeligt vente så længe?). Kort mellemlanding i Lynæs for optankning af brændstof. Afgang fra Lynæs kl.13.11. 13.17 røg Ole overbord – Lasse råbte straks, om ikke der var en, der ville hoppe ud efter ham. Før nogen havde tænkt sig at ville gøre alvor af det, dukkede Ole frem på overfladen. Iført vådt tøj og do. sandaler entrede han skibet ad trappestigen og modtog lynhurtigt professionel omhu af flere, dvs. at hans tøj blev løsnet, sandaler frigjort for fødderne og lommerne tømt for indhold, hvorefter han blev bedt om at lægge sig ned og slappe af. (John havde i øvrigt straks set brillerne ryge af og råbt nyheden ud, sagde han).

  Tilsyneladende var der ingen synlig bule i panden, men det viste sig, at credit cards, mobilos og kamera havde været i kontakt med fjordens vande, så han fik hverken ringet eller fotograferet på den tur (som jeg husker det). Til alt held havde han dog sine svømmebriller, men de så alt for grinagtige ud, så det droppede han. Men han kunne vist hurtigt forudse, at han ikke ville få set meget af resten af turen. Alt dette forsinkede dog ikke sejladsen væsentligt, så vi ankom kl. 15.30 til havnen på Orø. Her viste Ole atter sin ubændige lyst til vand, for han hoppede i, så Søren ku’ få sin kasket igen.

Trods aftale med en af de lokale om at ville lægge til der, ændrede man det til, at vi sejlede til Hørby i stedet. Au revoir. Dertil ankom vi kl. 17.00 og straks derpå åbnede Hans 1 stk. Warsteiner til fælles nydelse ved klubhuset. Vi fik straks kontakt med de lokale der, og vi fik carte blanche til at gøre, hvad vi ville der, forudsat at vi opførte os pænt osv.
Og det gør vi sommetider, for det dengang i Rørvig er jo fortrængt. 

  Den udendørs grill blev skrubbet og skuret efter alle kunstens regler (tonsvis af aske fjernet). Jørn havde her sit livs kast af et stykke brød, idet han fik en birdie, dvs. han ramte en måge, der forarget skreg og fløj bort fra en pæl i havnen.

   Iflg. John var kødet vist ikke helt op til vores standard, man talte om medicinpåvirket osv. Da klokken var 20.22 holdt Ole en tale, som jeg ikke husker indholdet af. Efter måltidet sang vi Jens’ 7 sange + et par af egen avl. Den ene af de 7 fremkaldte en del grinen og lokal sludren af Søren og Hans, hvilket jeg ikke undlod at bebrejde dem.

   Efter en omgang Irish Coffee, vaklede 5 af os ned til skibet, hvorefter de tilbageblevne pumpede luftmadrasser og trætte sank omkuld ved ca. midnatstid. Ole, der vist havde taget lidt skade af dagens mange indtryk, lagde sig i et redskabsrum, medens vi andre lå i hver sin afdeling af klublokalet. Ole fortrød sit valg af nattelogi i løbet af natten og lagde sig nu udenfor bygningen. Der var det lidt køligt at ligge, så det fortrød han vist også, som jeg opfattede det.

   Næste dags morgen begyndte med morgenbitter kl. 07,55. Vi havde overtalt en af de lokale til at hente morgenbrød, og dette ventede vi på til kl. 09.30. Der var så morgenandagt med lidt for tynd kaffe til bl.a. referenten. Vi gik en tur i de hyggelige omgivelser med flere spændende nye huse, og kl. 09.45 var det dagens første ølpause. Der var ikke tvungen deltagelse. Kl. 10.27 afrejse fra Hørby.

   Her lidt af hvert: megen snak om håndtag ml. Jens og Søren 2005/2006. Hvad var det? De sædv. drillerier ml. Nordea og Danske Bank. Ingen nye slagord fra Søren. Der var diskussion om det var O.P. Andersson eller Linie Akvavit, der var det bedste, eller om rød Aalborg skal være tempereret eller kold, og det er jo ting af stor vigtighed.

   Ankomst Lynæs kl. 13.30 med frokost der. ”Forbud mod at fodre måger!” var skippers klare ordre. Og så var det i øvrigt bare strålende sol denne dag, og kl. 15.20 exit Lynæs. Grundende lidt vindstille blev det med motor ab 16.45. Ca. 20 min. før broen blev der af en eller anden grund snakket viagra, men det var jo lidt forhastet at tænke på sligt, idet Lasse uvist af hvilken grund ikke ville igennem broen, som det længe så ud til, at vi kunne nå at gøre det. Så ved broåbning kl. 17.30 var vi der ikke, men sådan er der så meget.

  Hermed var årets Grand Cru Tour Maritime overstået. Tak for turen, Lasse. Og så fik vi at vide, at den brand, vi længe kunne se røgen af, var oppe midt på Vestervej. Dette var unægtelig noget tættere på, end John ihærdigt ville have os til at tro på.

Turberetning 2006 / Rolf

31. maj -1. juni 2007

I weekenden 30. juni – 1. juli 2007 var det så tid til årets Grand Cru Tour Maritime De fleste af os mødtes på Chanica ved 13-tiden.  Efter seriøse diskussioner blev det besluttet, at sejle til Hundested, men som blev til Frederiksværk efter ønske fra John, og i løbet af søndagen sejle sydpå forbi Frederikssund og prøve at sejle sammen med Havhingsten fra Glendalough til Frederikssund. Kl. 14.15 lagde vi fra kaj, hvorefter Ole overtog roret  for at gå igennem broen kl. 14.30.

Havhingsten var i øvrigt på vej fra Roskilde til Dublin i Irland.

I mellemtiden havde 1. styrmand Søren forsøgt at kvejle fortøjningen op. det lykkedes ikke, hvorefter hele fortøjningen blev smidt ned under sædet. 1. styrmand Søren vil du komme herop. Jeg håber, du har øvet dig siden sejlturen på at kvejle tovværk op, så nu vil vi gerne se dig gøre det bedre end i sommer. Værsågod
 sæt dig bare ned igen Søren. Det er ikke blevet bedre, men du har nu hele vinteren til at øve dig.

Efter at vi var kommet igennem broen blev det tid til de obligatoriske HAVSKUM, til stor glæde for nogen. Sejladsen gik fint nordpå. Undervejs blev starten til denne rapport grundlagt. Kl. 16.30 anløb vi Frederiksværk Lystbådehavn og straks derefter sørgede skipper for kaffe og kage. 

Omkring kl. 18 startede Ole sin nye grill Den er beregnet til 2 pers., så det tog lidt tid at lave mad til 8 voksne mænd. Så vi hyggede os med lidt rødvin, mens vi alle gav en hånd med ved borddækningen og madlavningen. Måltidet indledtes med grillpølser. Efter hovedretten fik vi brændte figner i cognacmarinade med flødeskum. Det var imidlertid svært at få åbnet cognacflasken, mens John, som plejer at være grillmester, kedede sig lidt.

Efter måltidet holdt Ole en tale over emnet musik og lysets engel går med glans, skrevet af B.S. Ingemann i 1837 med musik af C.E.F. Weyse. Ole fremhævede, at danskheden ikke er noget værd uden morgen- og aftensange netop af Ingemann og Weyse. Ole sluttede sit causeri med at foreslå, at vi sang nogle af vore medbragte sange. Resultatet var ynkeligt. Kl. ca. 23 forlod vi spisestedet for at indtage kaffe og cognac ombord.

Omkring midnat gik alle til køjs. De sædvanlige par fandt hinanden. Hans, Henning og Ole fandt igen en overdækket terrasse for natten midt på natten stod Ole op og tog masser af tøj på – han frøs. 

Søndag morgen stod John som sædvanlig tidligt op og gik til bageren, mens vi andre langsomt fik øjne. Kl. godt 8 fik vi morgenmad med lækkert brød, æg, bacon og pølser – lavet på Oles nye Grill. Efter morgenmaden gav John os en guidet rundtur i Frederiksværk på ca. 1½ time, og det var ikke småting, vi fik at vide om Johns ungdom i Frederiksværk. Turen fortsatte tilbage gennem byen til båden. Kl. 12.45 forlod vi Frederiksværk med kurs mod Frederikssund og Kølholm for at tage i mod Havhingsten fra Glendalough.  

Kl. 14 måtte vi hjælpe en anden sejlbåd, hvis dieselmotor ikke kunne starte. Vi trak ham et stykke og pludselig kunne han klare sig selv Han kom fra Virksund og skulle til Roskilde. Vi gik gennem broen kl. 14.30 g sejlede over MOD Brandts lille havn, hvor vi lagde os for anker for at indtage vores frokost.

Derefter sejlede vi frem og tilbage for at følge Havhingsten og dens følge-båd det sidste stykke, inden den sejlede igennem broen kl. 18.45 lagde vi til kaj i Frederikssund efter endnu en god GRAND CRU TOUR MARITIME 2007.

Turberetning 2007/ Henning

31. maj - 1. juni 2008

Så oprandt den store dag, hvor vi skulle på vores årlige sejltur med S/Y Canicha Grand Soleil 43 Grand Cry Maritime. Week-enden var den 31-05 og 01-06-08. Vejret var kanon og pigerne var nede og sige farvel til os. Alle fik nye uniformer (selv pigerne). 

John Weirum og barnebarn var nede og ønske os god tur. Han ville gerne have været med os, men måtte ikke for konen – han skulle være barnepige. Hans Carlsen var desværre heller ikke med på turen – han var i Canada.

 Vi gik gennem broen kl. 11.00 med kurs mod Hørby (ved Holbæk). I det skrivende øjeblik har vi fået vores Havskum.

Henning var styrmand fra Frederikssund men han blev rundforvirret, for når Lasse sagde han skulle styre til højre – så pegede Lasse til venstre. Vi har besluttet at spise frokost til vands- nu vi nærmer os Lynæs. Klokken er nu 13.15. Vi skyder en god fart, men vi har rygvind så båden er meget stabil til en god frokost. 

Vi er nu færdige med maden – klokken er 14.oo – og vi runder Kyndbyværket og fortsætter mod Hørby.Søulkene var blevet trætte og lå afslappede i solen, men så skiftede vi kurs og der blev skygge fra sejlet.  Det blev rigtig koldt så alle mand vågnede.

Søren havde sagt det kostede en omgang at miste sin hue – HVEM var den første til at miste sin?  SØREN! 

Vi landede i Hørby kl. 15.00- en meget hurtig tur. Vi måtte desværre forlade Hørby igen for vi stak for dybt i det lave vand. Nu forsøger vi Dragerup lidt uden for Holbæk. Rolf havde flere gange fortalt os, at det var Store Onanidag i dag – men han ville ikke gøre det offentlig, så han måtte nøjes med slikasparges.Ole lavede som sædvanlig mad – og den er herregod.

 Han havde købt IRMA`s restlager i rødvin, så der var masser af smagsprøver. Lasse havde glemt termokanden – så den ville stå på nescafe – men Henning og Søren gik op på campingpladsen, bestilte og betalte for morgenbrød- forklarede campingchefen vores kaffenød – og så lånte de os en termokande. 

Nu er vi færdige med at spise – og vi er overmætte.Vi fik først hot-dogs med det hele – så fik vi kalvemedaljon med hvide og grønne asparges samt nye kartofler. Derefter fik vi ananas – jordbær – melon og vanillieis. DET VAR GODT: Det sidste is spiste vi med Whisky på, det var også godt og noget nyt for de fleste men ikke for Lasse.

Nu klokken 22.15 trækker vi os tilbage til båden for at få en irish- coffee. Derefter går vi nok i seng – men vi får se.Klokken 24.00 er teltene rejst og vi har børstet tænder og går til køjs. Ole havde fået lov til at sove med Jens(accept fra John). Søren, Jens og jeg var gået til køjs, så da Ole lidt senere kom ind – sagde Jens de skulle lade døren stå så de nemt kunne finde håndtaget!

Kl. 07.45 – vi er nu alle kommet op og har været i bad og nu skal vi havde et dejligt morgenmåltid. Søren har jo fødselsdag i dag – søndag. Da han kom op til badet sang vi fødselsdagssang for ham og sluttede af med ”Så gir han nok en lille en”, MEN han havde ikke en lille én med, så han besluttede at betale vinregningen fra i aftes som kompentation – det fik han lov til. 

Morgenmaden bestod i øvrigt af kaffe, juice, snaps, mandelvin, håndværkere, tebirkes, bacon/æg, pandekager m.m.Efter en god gåtur sejlede vi fra Dragerup kl. 11.45. Vi ville gå syd om Orø. Men holde os i god afstand langs Kulhuskysten,  for der skydes i Jægersprislejren.  

Kl. 14.45 kastede vi anker ved Kulhuse Strand og nu skal der spises igen. Nu klokken 16.00 skal vi have ost og mandelvin.Klokken 16.30 er vi færdige med at spise og vi sejler mod broen som vi forventer at gå igennem kl. 18,30.Rolf – den lille tovskvatter – sagde til sidst ”jeg er træt af de tove”. 

Da vi skulle igennem broen kunne motoren ikke starte, så vi måtte trækkes igennem af en anden båd. Vi blev trukket helt ind til kajpladsen, hvor de andre slap linen – og så gik vi på grund. Vi fik et tov om en fortøjningspæl og fik os trukket på plads. 

Alt blev overværet af pigerne – og så drejede det sig vist bare om et tryk på en knap. Så sluttede vi af med en øl og sagde tak for turen.

Jørn, referent|

27. - 28. juni 2009

Den 27. juni sidste år drog vi af sted
på årets Cognac-tour - var bound for Hørby.
En fuld besætning mønstred vi - kun Rolf var ikke med, |
for østlig vind og solskin på en vatsky.
På slaget 12 gik broen op, og Jens var straks
parat med Havskum, Tolver han er vaks. |
Ved Kulhus fik vi frokost og en lille lur
en enkelt lille én – åh hvilken herlig tour.

Da klokken den var 16.10, blev første vits fortalt
om schæfer’n og en gravhund på klinikken.
Den næste om et postbud, hvis jeg ikke husker galt.
Se da vi kom i havn forsvandt panikken|,
for hist på kajen var et skilt, hvorpå der stod,
at denne plads til os de overlod,
så klokken seks gik vi i land og lærte der,
at Hørbyboerne er gæstfri folkefærd.

Se jeg var kok med John på grill, indtil den dag,
vi fejled med en ret så rå potatis.
Vort selskab syn’s det var en ret alvorlig sag,
så mesterkok og John kom ud på glatis.
I stedet meldte Jens og Henning sig til sagen,
(vi venter spændt - hvad bringer de for dagen.)
Til køjs vi gik imedens Jens han gav en sang,
og Carlsen holdt kvarter alene i hans gang
.

Og udendørs lå jeg på langs og faldt til ro,
til stroferne fra gruppen Zi-di-da-da.
Og Carsten som hed Toftegaard - den gæve Hørbybo,
han hented’ morgenbrød, der kom fra Holbæk a’.
Så spiste vi og nød endnu en dejlig dag,
vi klared’ op og så ryttede vi af.
Så sagde vi farvel og jah - I ved besked
- med Arne, Åse, Carsten og hvad ellers de nu hed.

 Da klokken var halv el’ve gennem havnehullet ud,
vi gled for svag vind - cirka en tre meter.
Og solen skinnede på Sørens røde tud,
vi kunne godt ha tænkt os, at vi blev der.
Men Søren han fik fart i skivet, kan i tro,
fra dybet fik han hjælp, så henad to
kom vi til Lynæs, hvor vi skovled indenbords
godt rustet til det sidste stræk her indenfjords.

At Lasse hvert år ta’r os med på Canicha,
det glæder os - for det vi hjertligt takker.
Han holder skuden vældig flot, og fart det vil han ha’,
så op og ned han haler sin gennakker.
Kvarter i seks var turen slut, vi var i havn.
Vi nævnte et par ting, som vil gør’ gavn:
Et dørhåndtag og så måske et ølstativ.
Kan løses ved - jeg foreslår – besætningen skal giv’.

Referent og versemester, Ole

26. - 27. juni 2010

Lørdag d. 26. juni afholdte vi vores årlige sejltur med afgang fra Fr-sund Havn, hvor vi mødte kl. 10.00.
Damerne var som sædvanlig med for at sige farvel, efter vi havde drukket en øl eller vand - nok mest øl.

Hans kunne desværre ikke deltage, men var mødt op for hilse på og ønske god tur. Hans og John havde dåseøl med.
Inden sejlturen havde Henning og jeg afholdt adskillige møder for at finde ud af, hvad vi skulle købe og hvor meget, så alle kunne blive tilfredse.

Vi synes selv, at vi gjorde det meget godt, men vi må indrømme, at der var nogle småting, vi havde glemt: Remoulade, nye kartofler, rødbeder og ristet løg. Det har vi taget til efterretning. Så vidt jeg husker, var der en af disse ting, vi med vilje ikke havde købt, for der skulle jo være noget, I kunne drille os lidt med. 

Vinden var vest, så vi besluttede at sejle til Roskilde, men det gav os det første problem, idet vi altid først drikker de dejlige havskum, når vi har passeret broen. Vi talte seriøst om at sejle gennem broen og så vende om. Vi gjorde en undtagelse og drak øllen, da vi havde passeret tandstumpen. 

Havskum hedder også Bering Bryg og den første blev tappet i 1959 i.f.m. 100 års jubilæum for daværende Ceres Bryggeri i Horsens. Den er udviklet som hæder til Vitus Bering fra Horsens. Hvis han havde haft denne øl med på sine rejser til østlige Rusland, ville han formentlig ikke være bukket under for skørbug. Nogle siger, den smager som en blanding af: porter, pilsner, citronvand, rom og snaps. Som vi ved, skal den nydes kold. Det skal jeg nok sørge for !!

Vi blev længe i havnen og sejlede først kl. 12.10. Det var lidt overskyet. Rolf frøs og var sulten. Jan frøs også. Nogle mente, at John og Rolf havde glemt at barbere deres hvide ben.  

Vi fik en Fernet Branca kl. 13.45. Der var også whisky og OP Anderson. Der blev nævnt, at det lignede en urinprøve.  

Vinden blæste 10,6 m/s. Der kom lidt sol kl. 13.50, hvor nogle lagde sig på dækket og fik en morfar. (Ole og John) Vandet var 16,1 gr., så der manglede lige lidt, inden Henning var klar til en svømmetur. Ole tog senere en svømmetur i havnen i Roskilde. Vi gik på forsejl hele vejen til Roskilde. I havnen lå den flotte færge Sagafjord. Et mindre vikingeskib var også i havnen. Vejret var nu OK i Roskilde. Vi fik en kop kaffe, gik en lille tur og spiste kiks og chokolader, som vi købte i en proviantforretning. Der var ikke den store interesse for en lille en. 

På turen blev drøftet mange emner: Bl.a. hvornår blev filmserie Belphègor spillet i TV. Det var i 1965 serien blev skabt af en franskmand. Hovedrollen som spøgelses blev spillet af Sophie Marceau. En nævnte noget om Culpa, som har noget med erstatningsansvar. Kort fortalt er hovedreglen, at man pådrager sig et erstatningsansvar ved uagtsom eller forsætlig adfærd, medmindre der ingen skade er sket eller tab er lidt. Der skal være en årsagssammenhæng mellem adfærd og skaden eller tabet. 

Nå tilbage til Roskilde igen: 

Vi fandt først en grillplads ved havnekontoret (lukket). Rolf sad vagt, mens andre hentede proviant på båden. Andre matroser fandt et meget bedre sted ved klubhuset, hvor der var fest, og grillen var tændt. Vi fik lov til at låne klubhus og grill og fik nøglen. Vi lagde vist 200 kr. som tak for lån, da vi tog hjem. Inden aftensmaden spillede vi vikingespil og fik herunder forfriskninger. 

Vejret blev rigtig flot og så varmt, at Søren måtte iklæde sig sin sædvanlige beduinuniform. (viskestykke). Søndag blev det endnu varmere, så her iførte Søren sig en stor plasticpose fladt oven på hovedet, da vi gik en tur. 

Rødvinen (Grand Cru) blev trukket behørigt op og smagt på, mens maden blev tilberedt ved alles hjælp. Jeg mener, at alle blev mætte.  

Ved havnen mødte vi bl.a. en flot kajakdame, som ikke umiddelbart ville have hjælp til at sætte sin kajak i vandet. Hun blev vist også tilbudt en lille en - altså en dram, men også her blev afvist. Vi mødte også en ugle, som sad flot, stille og majestætisk på en stolpe i havnen. Vi listede os forsigtigt tæt på, og den rørte sig ikke, og vi måtte med skamme konstatere, at det var en plastikugle. Men naturtro så den da ud. 

Senere på aftenen gik vi indenfor og fik irsk kaffe, rødvin, øl. Vi sang fra mit hæfte, men det kneb gevaldigt med versefødderne. Søren prøvede forgæves at synge "bag duggede ruder" i takt med indtagelsen af ovennævnte væsker. Lasse forsøgte forgæves at banke takten på plads, men lige meget hjalp det. Lasse fik også gang i tangenterne på klaveret.

Jan og Rolf blev hentet af Anne Marie sidst på aftenen. Efter en god nattesøvn var det tid til morgenmad. Men hvor er Ole? Pludselig dukkede han op. Havde vist sovet udenfor bag en optimistjolle i et lille telt. Eftersøgning aflyst. Afsted til bageren, men han havde vist lukket, så hjem igen, men undervejs kom vi i tale med en anden og fik at vide, at vi skulle om i baggården, og rigtig nok - der lå en fantastisk bager. Vi fik desværre ikke købt frøsnappere, så det blevet taget til efterretning. 

Efter morgenmaden gik vi en tur i det gamle Roskilde ved Sct. Jørgensbjerg, hvor vi havde en rigtig flot udsigt ud over fjorden. I havnen var der en svømmekonkurrence. På hjemturen fandt Jørn et “Til Salgs-skilt”, han holdt op i luften. Ingen bød på ham.  Så det kan han jo tænke lidt over. John og jeg havde i år ingen problemer i vores kahyt om natten, men der var lidt uro hos Søren og Jørn, da Søren puttede Jørn. De trak torsk i land. Der er et gammelt ordsprog som siger, at torsken knurrer, når den trækkes op ad vandet.

Der var vist noget med, at der manglede lys på båden. Vi sejlede kl. 11.20 fra Roskilde. Motoren gik lidt ujævn. Der var vist myg og mariehøns i luften, men vi blev heldigvis ikke angrebet.  Vinden var 4,3 m/s. med “ en glidende overgang” sejlede vi ud på fjorden igen. 

Vi hørte musik bl.a. med Queen. Vi savnede dog historierne med Poul Erik Krogen og sangen fra de røde heste med Poul Richard (kom så Ibrahim). Vi lagde ind ved Østskoven og spiste frokost med øl og snaps. Det var ca. kl. 13.15. På hjemturen tog flere også en lille morfar på dækket. Vel hjemme igen lidt tidligere end vi plejer. Blev modtaget af damerne. Da Hans ikke var med, gik jeg hjem til Jægerspris - en rigtig god gåtur, som jeg også havde godt af oven på al den mad og drikke. 

Igen en rigtig god og sjov sejltur. 

Referent, Jens

25. juni – 26. juni 2011

Lørdag:

Kl. 10.00 mødte vi alle på skibet I Frederikssund Havn. Vi havde bl.a. besøg at Ole´s børnebørn. Efter at have hygget os sammen med landkrabberne begynder de at forlade skibet ved 11-tiden. Ca. 11.40 stak vi til søs og sejler ud af Frederikssund Havn og så blev der serveret ”Havskum”.  Vi gik igennem broen kl. 12.01.

Vi sætter sejl og omkring 12.30 passerede vi ”Dyrnæs Hage”.  Vi ankommer til Frederiksværk ca. 13.20 og ligger til ved mastekranen – næsten alle er gået fra borde. Nogle af os besøger fiske-butikken ved lystbådehaven og ser om der er noget der kan friste. Vi køber dejlige fiskefrikadeller, indbagte rejer. Vi spiser vores medbragte frokost mellem kl. 13.45 – 14.30.

Der falder lidt ro over selskabet, hvor man fordøjer sin frokost og slapper lidt af, mens andre får en ”Morfar” ved lystbådehavnens klubhus. Her blev det noteret at Hans snorker. Vi fik kaffe kl. 15.30 og der blev serveret en ”mini” whisky – almindelig hygge og snak. Senere går John, Jan, Jens og Søren en tur op til Frederiksværk by hvor der blev købt ind til morgenmad.

Vi fik startet grillen omkring kl. 18.00. Der kom flere til der også gerne ville grille. Så begynder vi at spise lidt pølser. Der bliver forberedt en forret – ”Graved Laks” – men der manglede ”Ræve sovs” – ikke så godt, men så fik vi nogle gode bøffer, dejlig vin m.m. og der var god stemning. Desværre så skulle ”De gamle” hjem kl. 23.00 (Henning, Rolf, Jan og Søren) De havde vidst andre gøremål.

Der blev ryddet op i Frederiksværk Klubhus og resten fortsatte den hyggelige aften på skibet. Der blev sunget lidt fra ”Jens’” sang-hæfte. Der var nogenlunde ro på skibet lidt før kl. 01.00. Der skete noget nyt – Ole og Hans delte styrbord agter-kahyt – det gik meget godt indtil Ole i løbet af natten fik lyst til at finde et nyt overnatningssted.

Søndag:

Allerede kl. 05.30 begynder der at komme liv på skibet og Jens står op fordi der er kaldt til møde i NPK-klubben. Omkring kl. 07.30 kører Ole efter avis. Snart spiser vi morgenmad (kl. 08.15) på borde/bænke ved siden af båden. Ole står endda og hjælper til med ”Skramled Æg”.

Kl. 09.35  er vi færdige med vores morgenhygge og der bliver ryddet op. Vi skal over og fylde Diesel på skibet før vi sejler mod Frederikssund.

Kl. 10.30 står vi til havs med håbet om at vi kan sejle hjem for sejl, men desværre - der er ikke vind nok så vi sejler for motor.

Kl. 13.00 spiser vi frokost på havnen i Frederikssund. Og lidt senere bliver vi hentet.

Turen er forbi – endnu engang en dejlig tur.

Referent / Hans

16. - 17. juni 2012

Søren startede referatet lyrisk:

"Godmorgen, lille land!
Et land med sol, et land med dis,
med kyst af sten og sand,
som havets bølger slikker
med bakker skabt af is,
koldt eller venligt skiftevis

Godmorgen, hver og en,
som sidder ved et morgenbord
fra Skagens hvide gren
via Frederikssund´s Roskilde Fjord
til Gedsers lange odde,
på vores prik mod nord
her på den kuglerunde jord"

Sejlads til Nykøbing Sjælland

Alle var tilsagt til at mødes på Frederikssund Industrihavn kl. 10:00 og efter en afskedsøl med bl.a. John, som ikke kunne deltage, men alligevel kom for at sige farvel, gik vi igennem broen til kl. 11:00 med afgang fra havnen kl. 10.44 for en jævn sydlig vind, men med truende regnvejr mod øst. Det holdt tørvejr helt til Nykøbing Sjælland, som i år var målet med turen og besluttet med udgangspunkt i vej og vindforudsigelser.

Efter at have forladt Kronprins Frederiks bro blev de traditionsrige kølige Havskum lukket op, igen generøst sponsoreret af Jens. De medbragte madpakker blev fortæret på skibet under vejs med en god kop øl til.

Ankomst til Nykøbing Sjælland kl. ca. 15:00, hvorefter vi spiste den medbragte tiltrængte frokost.

Efter en gåtur på havnen, hvor vi bemærkede det opstillede Tivoli, som også var der i 2003, hvor vi besøgte Nykøbing Sj., fik vi kaffe og især Jens´ flotte medbragte hjemmelavede lagkage, gik vi op til opstillede halvtag på havnen med dertil hørende grillsted, hvor vi forsøgte at reservere stedet til senere brug ved at lægge sten på stedet, hvor vi skrev reserveret til besætningen på Canicha.

Da vi senere kom til stedet havde en anden sejlende delegation dog indtaget stedet for snuden af os. Vi forsøgte at sige, at vi havde reserveret stedet, men det havde de ingen forståelse for. Vi faldt dog i god snak med dem og lånte efterfølgende deres medbragte grillstarter.

Det var nu begyndt at blæse op, hvorfor det måske ikke gjorde noget, at vi fandt et andet sted. Det blæste kraftigt fra øst, hvorfor vi satte nogle af havnens bænke op borde op bag ved en bygning på havnen, hvor der var læ. Det var der ikke på vort opr. planlagte sted, hvorfor det på grund af blæsten ikke var så ringe endda.

Inden middagen havde Hans arr. ølsmagning af en række forskellige belgiske øl, det var en god stund, tak for det Hans !!

 Henning og Jens havde indkøbt provianten. Til forret fik vi pølser i svøb og grønne asparges og skinke i svøb. Til hovedret oksemedalion, svøbt i bacon, dertil masser af dejlig rødvin (Charteau Arpey). Tak til Henning og Jens for et flot traktement!.

Vi bemærkede i øvrigt, at skyerne var kulsorte østpå mod Hornsherred og Fr.sund, hvor pigerne efterfølgende kunne bekræfte kraftigt regnvejr i Fr.sund og omegn. Indtil nu havde vi ikke på turen fået en dråbe regn.

Igen ombord på Canicha hvor vi fik kaffe med avec og især Irish coffee.  Sengetid omkring midnat.

Efter vanlig tidlig morgenmønstring blev der spist morgenmad i sejlklubbens lokaler, hvor vi havde opdaget, at døren var åben.

Søndag formiddag gik vi en tur ind i byen og strandede i en stor outletforretning ikke så langt fra havnen. Her blev der indkøbt en del småting, som var på tilbud. Medens vi var der gik jord og himmel i et og vi fik i en times tid nærmest skybrud, det første regnvejr på hel turen, så vi var heldige i forhold til det øvrige Sjælland, hvor det næsten havde regnet hele week-enden.

Efter en afventende formiddag med regn og 11-13 m/s vind fra vest, gik vi fra Nykøbing Sjælland ca. kl. 11.00 og blev enige om, at sejle direkte til Fr.sund for at spise frokost, da vi havde vinden i ryggen det meste at vejen og noget oprørt sø.

Ved indsejlingen til Roskilde Fjord ved Kulhuse og Lynæs blev Søren igen lyrisk:

"Roskildefjorden, den skønne og blide,
fuglehjem og - hvilested,
tusinde svaner så skinnende hvide,
morgenstilhed og aftensfred.
Og hejren står på sit ene ben
og vogter på småfisk blandt rullesten"

Igennem broen kl. 15:00 og modtagelse af afhentende piger fik vi en dejlige frokost, en god snak og efter de sidste velkommen-hjem-øl i cockpittet skiltes vi hen under aften.

Deltagere: Ole A., Jørn, Henning, Jens T., Søren, Hans og Lasse

Referent: Søren

16. - 17. juni 2013

Grand Cru – Tour Maritime on Grand Soleil 43 ”M/S Canicha”

Vi påmønstrede skibet kl. 10.00.

I år var det skipper Lasse, 2. skipper Ole, styrmand Hans, skibskokkene Jens og Henning samt matroserne Søren og John.

Ulla, Hanne, Anne-Grete samt Rolf var nede og ønske os god tur kl. ca. 11.30

Turen gik mod Veddelev i god medvind ca. 9 sek. mester og for sejl. Hans og Lasse tog sif af sejlet, Ole som syrmand. Vi andre slappede af og lavede ikke noget.

Den sædvanlige HAVSKUM, som vi ikke får, når vi forlader havnen, måtte vente til vi kom til Østslov, hvor vi så gik for motor.

Frokosten, som vi skulle have med på turen mod Veddelv, måtte vente og blev først indtaget, da vi nåede frem.

Det var fint solskin, da vi nåede frem, men det var en ringe trøst, for der kom vand senere, men helsigvis sad vi varmt på båden.. Kl. 19.45 blev det fint vejr igen og vi skulle igang med at grille.

Henning og Jens havde sørget for en fantastisk middag, som blev indtaget i land ved klubhuset og som bestod af:

En halv avovaco med rejer, en dejlig grillpølse, svinemørbrad i lage med kartoffelsalat og alm. salat og massser af vin

Efter denne dejlige middag gik vi ned på båden, hvor skipper Lasse var vært ved Irsk-kaffe. Snakken gik som sædvanlig helt fantastisk. Kl. ca. 01.00 blev Søren, Henning og Ole hentet, da Ole og Søren næste dags morgen kl. 09.00skulle til fødsesldag hos Ellen, som er Ole´s barnebarn.

Søndag morgen kom Anne-Marie Jan og Henning med morgenbrød kl. 08.00, som blev indtaget på båden. Anne-Marie tog hjem efter morgenmaden, hvorefter vi andre slappede af på en bænk i nærheden. ("Når jeg bli´r gammel vil jeg sidde på en bænk ...."). Her gik snakken som sædvanlig godt igen. Vi blev enige om, at vi alle var en flok "Kloge-Åger" allesammen.

Turen mod Frederikssund var igen for frisk vind med Hans ved roret. Himlen var sort og det regnede i horisiónten, kunne vi se. Vi var heldige først at få vand ud for Marbæk Strand i ca. 10 min. I havn kom Ole og Søren til og vi fik frokost.

Det var en flok trætte sømænd der gik i land efter en dejlig tur.

PS: Henning og Jens blev genvalgt som skibskokke på næste tur. Tillykke med valget !!

Referent: John

Klik her for at komme til toppen af siden

Klik her for at komme tilbage til Grand Cru Tour Maritime´s Hjemmeside